Alif Aiman Alif Aiman: Aku dan Blog

Bukan cerita untuk puaskan hati kau.

Followers

Friday, July 15, 2016

Aku dan Blog

Tajuk posting rasa macam nerd sangat. Macam tajuk karangan sekolah rendah. Tapi ya, aku dan blog banyak kisahnya. Tahun 2009, mungkin boleh dikatakan tahun di mana mulanya aku masuk ke dunia abaikan orang luar, Internet. Darjah 5, masih berhingus tapi sebabkan Facebook, Twitter & Instagram masih dianggap "bayi" dalam Internet dan Blog boleh dikatakan abang2 dalam Internet, maka aku pun turut serta dalam dunia blog. Niat asalnya lebih kepada berkongsi cerita dan gambar. Tapi kemudian mula belajar buat duit. Kau bayangkan lah 11 tahun dah fikir nak buat duit ? Bunyi macam berwawasan sangat kan ? Ye lah, mana ada segedebuk 2.6 bilion boleh ada kat dalam akaun tiba2 kan ? #ehh Ada lahh berapa belas ringgit dalam akaun Nuffnang tu tak keluar2 sebab syarat nak transfer ke akaun bank kena minimum RM50. Entah sampai bila?

Ye, blog juga jadi satu tempat nak bermain dengan coding HTML selain dari Myspace walaupun tahap2 noob je. Gigih dulu cari tutorial nak edit blog. Mungkin satu kepuasan masa tu, tapi sekarang dah tak bernafsu untuk semua tu. Budak sekarang rasanya tak ramai yang tahu basic coding. Mana taknya, Instagram, Twitter, Facebook semua tu mana ada main coding2 nak edit profile. Aku pun takda la hebat mana tapi asas tu ada la sampai boleh wakil maktab pergi pertandingan Malaysian Computing Olympiad tahun 2013 dulu *nada riak* Sekurangnya bila orang tanya skill lain yang kita tahu, boleh la jawab, basic coding walaupun ilmunya dah berkarat. Ada benda juga nak dibangga, mcm PM Singapura, yang katanya satu-satunya pemimpin dunia tahu ilmu coding. Tapi okay la, baru-baru ni ada program JomKoding dilancarkan oleh KJ. Takda la budak-budak rasa aneh sangat bila disebut tentang coding seperti anehnya mereka bila diaju tentang sejarah Tok Janggut.


Balik kepada tujuan asal, niat di hati nak menulis semula. Nak asah balik skil penulisan yang rasanya kali terakhir digunakan waktu Tingkatan 5. Aku pun tahu, bukannya ada orang nak baca blog ni tapi cukuplah ini jadi sebagai salah satu kapsul masa untuk aku tengok dan malu dengan diri sendiri di masa depan. Ya, post lama dari tahun 2009 dulu tu semua aku dah buang. Sangat memalukan bila baca balik. Tapi aku tinggalkan post pertama yang aku tulis dalam blog ni. Walaupun hakikatnya post tu dah disunting. Kalau Hitler tinggalkan sedikit orang Yahudi supaya dunia boleh tengok kekejaman mereka, aku tinggalkan satu post supaya aku sentiasa ingat betapa hingusannya aku dulu. Banyak kali sebenarnya cubaan nak tulis blog semula tapi semua gagal. Asalnya lepas habis SPM, konon nak isi masa lapang sementara tunggu result SPM. Gagal. Kemudian, bila dapat tawaran ke Kolej MARA Kulim, konon2 nak kongsi pengalaman dengan bakal junior. Gagal. Lepas habis Program Pra U, konon nak imbau semula memori zaman pra-matang. Gagal. Maknanya, ni cubaan kali keempat. Kita tunggulah gagal atau sebaliknya....
Ini cerita aku.

0 Komen:

Post a Comment